Wat gebeurt er bij te weinig slaap?

Wat gebeurt er bij te weinig slaap?

Weinig slaap is niet goed voor je. Een goede nachtrust is belangrijk, maar voor veel mensen is het echter lastig om iedere nacht voldoende te slapen. Ze slapen te weinig en gaan hierdoor minder goed presteren. Hoeveel slaap een mens nodig heeft, verschilt per individu. Waar de een zich na zes uur weer fit voelt, heeft de ander toch echt negen uur slaap nodig. Voor sommige mensen is weinig slapen een gewoonte geworden, maar is dit wel verstandig? In deze blog leggen we je er graag meer over uit.

Slapen is een derde van ons leven

Gemiddeld slapen we een derde van ons leven. Zonder te slapen kan een mens niet leven. Daarom is het belangrijk om voldoende te slapen. Het zorgt niet alleen voor een goed humeur, maar voor veel meer dan dat. Ieder individu heeft zo zijn eigen voorkeur bij de ‘ideale nachtrust’. Sommige mensen slapen echter dermate weinig dat zij hier problemen aan ondervinden. Dit wil je natuurlijk zo veel mogelijk voorkomen. Wil jij beter slapen? Lees dan eens onze slaaptips.

Gevolgen van slecht slapen

Wanneer je wel eens te weinig slaapt, zal het je vast bekend voorkomen; je wordt geïrriteerd wakker. Dat is echter niet de enige invloed die slecht slapen kan hebben. Hier zitten nog veel meer gevolgen aan vast:

  • Je veroorzaakt eerder ongelukken in het verkeer
  • Je krijgt eerder gezondheidsproblemen
  • Het maakt je depressief
  • Je kunt slechter leren
  • Het verslechtert je beoordelingsvermogen
  • Het leidt tot vergeetachtigheid
  • Kan leiden tot overgewicht
  • Je hebt vaker last van hoofdpijn
  • Toenemende stress
  • Risico op sterven wordt verhoogd

Jouw levensstijl

Hoeveel slaap jouw lichaam nodig heeft om uitgerust op te staan, heeft ook met jouw levensstijl te maken. Een gezonde levensstijl is belangrijk voor een goede nachtrust. Beweeg je veel, eet je gezond en haal je vaak een frisse neus in de buitenlucht? Dan is de kans groot dat je ’s nachts een stuk beter slaapt. Daarnaast hebben gewoontes als roken, je eetpatroon en smartphonegebruik invloed op je slaapritme.

Een betere nachtrust

Voor een verbeterde nachtrust is het belangrijk dat je een comfortabel matras hebt. Een matras dat goed past bij jouw slaapwijze en lichaam. Ook helpen een perfect hoofdkussen en dekbed jou om beter te slapen. Daarnaast kun je zelf ook veel doen om ’s avonds eerder in slaap te vallen en beter te slapen. Lees bijvoorbeeld eens onze tips bij slaapproblemen.

De waardering van matrasconcurrent.nl bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 8.3/10 gebaseerd op 444 reviews.