Tips bij slaapproblemen

slaapproblemen

Slaapproblemen

Mensen verlangen ’s nachts naar hun welverdiende nachtrust. Er zijn echter nog altijd veel mensen die last hebben van slaapproblemen. In Nederland kampt maar liefst 25-35% van de mensen met slaapproblemen. Bij slapeloosheid (insomnia) spreekt men van te veel of te weinig slaap; in beide gevallen is men erg moe overdag. In deze blog gaan wij verder in op het begrip ‘slapeloosheid’.

Symptomen van slapeloosheid

Er zijn vele symptomen die duiden op slapeloosheid.

  • Je wordt in de nacht meerdere keren wakker.
  • Je wordt niet uitgerust wakker, terwijl je de hele nacht hebt geslapen.
  • Je valt moeilijk in slaap.
  • Toenemende stress.
  • Je wordt in de nacht wakker en je kan niet meer in slaap komen.
  • Het lukt je niet de hele nacht door te slapen.
  • Veel last van hoofdpijn.
  • Concentratieproblemen

Houd er wel rekening mee dat de slaapbehoeften per individu kunnen verschillen. Er zijn mensen die genoeg hebben aan 5-6 uur per dag en er zijn mensen die minder goed functioneren wanneer zij geen 8 uur slaap hebben gehad. Ook op hogere leeftijd is er een verminderde slaapbehoefte. Dit leidt ertoe dat ouderen vaak vroeger wakker worden en daardoor vaak klagen over een korte slaap. Als reactie hierop worden vaak slaapmiddelen gebruikt, waardoor men overdag weer slaperig kan zijn.

De meest voorkomende oorzaken van slaapproblemen

Er zijn verschillende factoren toe te wijzen als oorzaak van slaapproblemen. Wij hebben de belangrijkste oorzaken hieronder op een rijtje gezet. 

Stress en spanning

Stress en spanning zorgen ervoor dat je constant op scherp staat. Dit heeft vaak als resultaat dat men moeilijk in slaap kan komen. Veel voorkomende oorzaken van spanning en stress zijn: ruzie op je werk, een hoge werkdruk, zorgen over geld, relatieproblemen en de opvoeding van je kinderen.

Traumatische ervaring

Ook traumatische ervaringen leiden vaak tot spanning en stress. Traumatische ervaringen zijn vaak gerelateerd aan een ongeluk, inbraak of het overlijden van een dierbare.

Alcoholgebruik

Alcohol helpt je in slaap te komen. Dit is echter wel een lichte vorm van slaap. Wanneer je met alcohol op naar bed gaat word je ’s nachts vaker wakker en heb je in de ochtend een minder uitgerust gevoel.

Tips bij slaapproblemen

Als specialist op het gebied van matrassen en slaapcomfort willen wij uiteraard dat iedereen geniet van een optimale nachtrust. Om dit te realiseren geven wij hier enkele handige tips bij slaapproblemen.

  • Stop met roken! Roken heeft een negatieve invloed op je nachtrust.
  • Zorg voor een comfortabel slaapklimaat. Een comfortabel slaapklimaat omvat een goede temperatuur, een nette slaapomgeving en een schoon en goed bed!
  • Houd een vast slaapritme aan. Hierdoor komt je lichaam meer tot rust.
  • Neem voor het slapen een warme douche.
  • Zorg dat je niet te laat eet. Probeer maximaal 3 uur voor je gaat slapen te eten.
  • Probeer voor het slapen zo min mogelijk tot geen tv te kijken, te computeren of op de telefoon en tablet te kijken.
  • Ga meer sporten! Dit zorgt ervoor dat je minder stress ervaart.
  • Vermijd het gebruikt van alcohol.

De waardering van matrasconcurrent.nl bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 8.6/10 gebaseerd op 121 reviews.