Eten voor het slapen gaan? Wat mag je wel, en juist niet, eten voor het slapen gaan?

Wat mag je wel, en juist niet, eten voor het slapen gaan?

Goede Nachtrust: Wat mag je wel, en juist niet, eten voor het slapen gaan?

Voor een goede nachtrust is de voeding zeer belangrijk. Vergelijk het maar met gaan sporten, wanneer je de juiste producten eet zal je beter presteren dan wanneer je maag leeg is.

Deze producten kan je wel eten

1. Bananen en kersen

In bananen en kersen zit het zuur genaamd tryptofaan. Dit wordt omgezet in melatonine zodra het in ons lichaam terecht komt. Deze stoffen zitten ook in slaappillen en zorgen voor een betere nachtrust. Veel mensen weten niet dat deze stoffen in natuurlijke producten zitten, waardoor ze maar slaappillen gaan kopen. Een handje vol kersen en een halve banaan voor het slapen gaan is vaak al genoeg en resulteert in een betere nachtrust.

2. Zuivelproducten

Zuivelproducten zijn, naast erg gezond, goed voor een betere nachtrust. Ze zijn rijk aan calcium wat de productie van melatonine stimuleert. Mensen met een calciumtekort hebben vaker last van slaapproblemen dan mensen die calciumrijk zijn. Zorg er dus voor dat je voor het slapen gaan een kommetje kwark eet of een glas melk drinkt.

3. Noten

De één houdt er van, de ander vindt het vreselijk. Een handje vol amandelen zorgt er echter voor dat je snel in slaap zal vallen. Het bevat namelijk, net zoals bij de bananen en de kersen, het zuur tryptofaan. Combineer eens een portie kwark met amandelen en honing. Een perfecte avondsnack die gezond is en ervoor zorgt dat je een heerlijke nachtrust zal hebben.

Deze producten kan je niet eten

1. Koffie en thee

Koffie staat bekend als de cafeïne drank. Het zorgt ervoor dat je actief bent en, wat erg belangrijk is, wakker blijft. Het spreekt voor zich dat je deze drank niet moet gaan drinken voor het slapen gaan. Naast koffie is thee ook een grote boosdoener. Het bevat namelijk de helft van de hoeveelheid cafeïne die in een kopje koffie zit. Als je nou echt thee of koffie wil drinken in de avond, dan is het aan te raden om kruidenthee of coffeïnevrije koffie te gaan drinken.

2. Chocola

Het eten van chocola voor het slapen gaan is niet aan te raden. Door de stoffen theobromine en cafeine, die in chocola zitten, zal je alertheid verhoogd worden. Dit is nou niet echt iets waar je op zit te wachten voor het slapen gaan.

3. Koek

Een koekje in de avond lijkt, als je het bij één stuk laat, onschuldig. Toch raden wij je aan om nee te zeggen tegen het tussendoortje. Door de hoeveelheid suiker krijg je een korte energieboost waardoor je moeilijk in slaap zal vallen.

Denk er altijd aan dat je met mate eet. Zelfs de meest gezonde producten kunnen ongezond zijn wanneer je er te veel van binnen krijgt. Let er ook op dat je op tijd je “slaapvoeding” binnen krijgt. Je lichaam heeft namelijk tijd nodig om het voedsel te verteren en de stoffen op te nemen.

De waardering van matrasconcurrent.nl bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 8.6/10 gebaseerd op 136 reviews.