Tips voor de meest effectieve powernap

Tips voor de meest effectieve powernap

Je bent een avond net iets te lang opgebleven of je hebt net iets te lang doorgewerkt. Het gevolg hiervan? Je hebt een slaaptekort opgebouwd. Dit hoop je makkelijk op te lossen door een powernapje, maar wat is nou eigenlijk (nog meer) effectief?

Powernaps

Het effectiefst is een nacht van 7 à 8 uur, zo bouw je niet zo snel een slaaptekort op. Blijkbaar lukt dit niet altijd, daarom ben je bij deze blog gestrand. Gelukkig hebben wij hier een paar verschillende powernaps op een rij, zo weet jij wat voor jou de meest effectieve powernap is.

Oppeppertje

Een oppeppertje, dit is een minidutje van ongeveer 5 minuten. Het is niet erg effectief als je de rest van de dag nog door moet komen, maar het is wel effectief als je nog even wat langer van je film wilt genieten.

Energieboost

Een energieboost, dit is een kort slaapje van 10 à 20 minuten. Dit is het effectiefst als je een snelle kick van alertheid en kracht wilt hebben en/of vermoeidheid wilt verminderen.

Herstellend dutje

Een herstellend dutje, dit is een nap van ongeveer 30 minuten. Deze zorgt ervoor dat je lichaam herstelt.

Reboost

Een reboost, je slaapt 1 uur. Hiermee geef je je brein en geheugen een kickstart. Je zal beter feiten, gezichten en namen herinneren.

Volledige slaapcyclus

Een volledige slaapcyclus, dit duurt 90 minuten. Na deze powernap is je creativiteit weer helemaal aangewakkerd en hebben je emoties een plekje gekregen. Desondanks zorgen langere dutjes er wel voor dat je slaperig of een beetje chagrijnig wakker wordt. Jongvolwassen kunnen deze dutjes echter wat meer verdragen.

Praktische tips voor een effectieve powernap

Je weet nu hoelang jouw powernap moet duren om jouw slaaptekort in te halen. Maar het is ook erg belangrijk om op een comfortabele plek te kunnen slapen. Zorg dan ook voor een goed matras. Zo kan jij ook met de weinig overgebleven aantal uren dat je nog kan slapen, goed uitgerust zijn.

Toch hoef je voor een powernap niet persé in je bed te gaan liggen. Er zijn vast ook andere plekken in huis waar jij comfortabel en rustig kan liggen. Heb je dit niet? Zorg dan voor je eigen plekje. Kijk bij Jeha de meubelenconcurrent voor een comfortabele bank of stoel waar jij ook rustig op kan dutten. Een andere omgeving laat jou misschien ook wat sneller in slaap vallen.

Je omgeving is namelijk ook erg belangrijk. Als je graag in het donker wilt slapen, verduister dan de kamer of gebruik een slaapmasker. Ook is de juiste temperatuur erg belangrijk, hiervoor hebben wij in ons assortiment verschillende dekbedden. Met het perfecte dekbed zorg jij voor de juiste temperatuur zodat jij optimaal kan genieten van jouw dutje.

Tip: Om goed te kunnen slapen is de ideale temperatuur ongeveer 18 graden.

Tot slot

In het algemeen geldt: hoe korter je dutje, hoe beter. Een powernap van 15 tot 20 minuten is voor de meeste mensen al voldoende. Een dutje van deze duur verbetert zowel ons concentratievermogen als onze alertheid, stemming en motoriek. Een langer dutje maakt je al gauw nog vermoeider en het is niet fijn om uit een diepe slaap te komen.

Voor een genoeg aantal uren om te kunnen slapen, moet je zelf zorgen. Maar onze slaapexperts kunnen jou wel helpen met een comfortabele slaapplek. Kom daarom gerust eens langs bij één van onze winkels!

De waardering van matrasconcurrent.nl bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 8.0/10 gebaseerd op 1236 reviews.