Slaaptips voor studenten

slaaptips voor studenten

Als student wil je je schooljaar uitgerust beginnen. Helaas is het vaak best lastig om uit je vakantieritme te komen en om dan weer voldoende slaap te krijgen. Daarom hebben wij een paar handige slaaptips voor jou, om zo goed mogelijk te kunnen presteren dit schooljaar.

Gevolgen van te weinig slaap

Hoe uitgerust je bent heeft zonder twijfel veel invloed op hoe jij je dag kan doorbrengen. Met te weinig slaap ben je namelijk minder opmerkzaam, alert en geconcentreerd. Ook krijg je minder de kans om herinneringen en leermomenten op te slaan in je hersenen. Dit is niet handig als je goed moet opletten en dingen moet onthouden.

Gevolgen van goede nachtrust

Daarentegen kan je met een uitgerust lichaam veel beter presteren! Je bent scherper en alerter, je hebt een vrolijkere en positievere houding en je houdt een lange dag veel beter vol. Eigenlijk zijn er eindeloze positieve gevolgen van een goede nachtrust. Daarom is het ook erg belangrijk dat je hiervoor gaat zorgen als student.

Tip 1 Maak je hoofd leeg voor het slapen gaan. Om dat te bereiken raden wij jou aan om een goed boek te lezen of om bijvoorbeeld een uurtje te gaan sporten voor het slapengaan.

Tip 2 Zorg voor een regelmatig slaappatroon. Probeer elke avond op hetzelfde tijdstip naar bed te gaan, maar probeer ook in de ochtend op één tijdstip op te staan.

Tip 3 Vermijd zware inspanningen, cafeïne of zware maaltijden voor het slapengaan. Lees onze blog – Het effect van voeding op je slaap – voor meer informatie hierover.

Tip 4 Bij te veel piekeren raden wij jou aan om een schrift naast je bed te leggen. Zo kan je iets snel opschrijven en dan kan het de volgende dag weer een prioriteit worden.

Tip 5Zorg voor een goede slaapplek, dus zorg ook voor een goed matras. Lees hiervoor onze blog – Welk matras past bij mij? –.

Tip 6 Maak het jezelf zo comfortabel mogelijk om goed te kunnen slapen. Ga in je favoriete slaaphouding liggen, drink niet te veel voor het slapengaan, zorg voor een prettige temperatuur in je kamer en vermijd prikkels die je wakker houden.

Luister naar je lichaam

Zo zijn er oneindig veel slaap bevorderende tips die jij kan uitproberen om zo goed mogelijk te kunnen slapen. Eén van deze opties zou jou dan ook echt moeten helpen! Maar onthoud wel, het allerbelangrijkste is dat je altijd naar je eigen lichaam luistert. Ben je moe? Rek dan geen tijd en ga echt slapen. Ben je nog niet moe? Zoek dan iets op waar je slaperig van wordt en probeer een beetje regelmaat in je slaappatroon te krijgen.

Een goeie nachtrust is belangrijk voor iedereen, maar vooral voor een kersverse student. Elke dag neem je veel in je op en met een uitgerust lichaam gaat dit veel beter lukken!

De waardering van matrasconcurrent.nl bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 8.0/10 gebaseerd op 1236 reviews.