4 slaaptips die helpen bij het afvallen

4 slaaptips die je helpen bij het afvallen

In het proces van afvallen is slapen een belangrijk onderdeel. Zorg altijd voor voldoende slaap. Wanneer je namelijk niet voldoende slaapt, werkt je stofwisseling trager. Daarnaast zorgt een slaaptekort voor een verlaagd energieniveau, waardoor je overdag minder energie hebt om te gaan sporten of om andere dingen te ondernemen. Van alleen maar slapen zal je niet afvallen, maar als je gewicht wilt verliezen, zullen de onderstaande tips je daar zeker bij helpen.

Tip 1. Ga met lichte honger naar bed

Uithongeren is nooit goed als je echt wilt gaan afvallen en dat is ook zeker niet wat wij je hier als tip gaan meegeven. Het valt echter wel aan te bevelen om twee uur voordat je gaat slapen, niets meer te eten. Het hongergevoel verdwijnt wanneer je in slaap valt. Dit komt doordat je lichaam gedurende het slapen extra leptine aanmaakt. Dit is een stofje dat ervoor zorgt dat je tijdens je slaap niet wakker wordt van de honger. Wil je zonder teveel moeite afvallen, dan is dit de beste tip!

Tip 2. Zorg voor voldoende slaap

Voldoende slapen is de belangrijkste tip die wij je mee kunnen geven! Zorg voor een vast slaapritme, waarin je voldoende slaapuren pakt. Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat geregeld en voldoende slaap ervoor zorgt dat je maar liefst 5% meer calorieën verbrandt dan mensen die last hebben van een slaaptekort. Daarnaast is te weinig slaap ook een belangrijke oorzaak van obesitas. Gemiddeld moet een mens 7 tot 8 uur slapen per dag. Dit kan echter per persoon iets verschillen; zo heeft de ene persoon genoeg aan 6,5 tot 7 uur slaap en zal de ander toch echt 8 uur moeten slapen.

Tip 3. Zorg voor een koele slaapkamer

Door in een koele slaapkamer te slapen, verbrand je meer calorieën dan in een warme slaapkamer. Mensen die in een ruimte slapen van maximaal 18 graden, verbranden meer calorieën dan mensen die in een ruimte slapen die warmer is dan 18 graden. De reden hiervoor is dat je lichaam bij een lagere temperatuur harder moet werken om op temperatuur te blijven.

Tip 4. Maak je slaapkamer pikdonker

Doe de gordijnen dicht, zet alle elektronica uit en doe een ooglapje op. Wanneer het pikdonker in je slaapkamer is, produceert je lichaam het hormoon melatonine. Dit hormoon zorgt ervoor dat je slaperig wordt en tegelijkertijd helpt het hormoon je om meer vetten te verbranden.

De waardering van matrasconcurrent.nl bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 8.5/10 gebaseerd op 167 reviews.